Python’da random
kütüphanesi, rastgele sayılar üretmek, şans oyunları simüle etmek ve diğer rastgeleleştirme işlemleri yapmak için kullanılır. Bu kütüphane, belirli bir aralıktaki sayıları rastgele seçme, seçim yapma, karıştırma gibi birçok fonksiyon sunar.
random
Kütüphanesinin Temel Fonksiyonları
random
modülünü kullanabilmek için önce bu kütüphaneyi import etmeniz gerekir:
import random
1. random.randint(a, b)
Bu fonksiyon, belirtilen aralıktaki (a ile b arasındaki) tam sayılardan rastgele bir sayı döndürür. Burada a
ve b
dahil olmak üzere tüm sayılar arasında seçim yapılır.
import random
sayı = random.randint(1, 10)
print(sayı)
Çıktı:
7 # Çıktı her seferinde farklı olabilir
2. random.uniform(a, b)
Bu fonksiyon, belirtilen iki sayı arasında rastgele bir yüzer (float) sayı döndürür. a
ve b
değerleri arasındaki herhangi bir değeri seçer.
import random
sayı = random.uniform(1.5, 5.5)
print(sayı)
Çıktı:
3.784541239 # Çıktı her seferinde farklı olabilir
3. random.choice(sequence)
Bu fonksiyon, verilen bir diziden (liste, string vb.) rastgele bir eleman seçer ve döndürür.
import random
renkler = ["kırmızı", "mavi", "yeşil", "sarı"]
seçilen_renk = random.choice(renkler)
print(seçilen_renk)
Çıktı:
yeşil # Çıktı her seferinde farklı olabilir
4. random.shuffle(sequence)
Bu fonksiyon, verilen diziyi karıştırır. Bu, dizideki öğelerin sırasını rastgele değiştirir ve diziyi doğrudan değiştirir. Fonksiyon herhangi bir değer döndürmez, diziyi in-place (doğrudan) değiştirir.
import random
liste = [1, 2, 3, 4, 5]
random.shuffle(liste)
print(liste)
Çıktı:
[3, 1, 5, 2, 4] # Çıktı her seferinde farklı olabilir
5. random.sample(population, k)
Bu fonksiyon, bir diziden belirtilen sayıda (k kadar) benzersiz eleman seçer ve bunları bir liste olarak döndürür. Burada, aynı eleman tekrar seçilemez.
import random
liste = [1, 2, 3, 4, 5]
seçim = random.sample(liste, 3)
print(seçim)
Çıktı:
[4, 2, 5] # Çıktı her seferinde farklı olabilir
6. random.choices(population, weights=None, k=1)
Bu fonksiyon, verilen bir diziden belirli bir sayıda (k
) öğe seçer. Seçim yaparken, her öğe için olasılıkları (ağırlıkları) belirlemek mümkündür. Eğer ağırlık verilmezse, her öğenin seçilme olasılığı eşittir.
import random
renkler = ["kırmızı", "mavi", "yeşil", "sarı"]
ağırlıklar = [1, 3, 1, 5] # "sarı" rengi daha yüksek olasılıkla seçilecek
seçim = random.choices(renkler, weights=ağırlıklar, k=2)
print(seçim)
Çıktı:
['sarı', 'sarı'] # Çıktı her seferinde farklı olabilir, sarı rengi daha fazla seçilir
7. random.random()
Bu fonksiyon, 0 ile 1 arasında rastgele bir yüzer sayı döndürür. Döndürülen sayı, 0 (dahil) ve 1 (dahil değil) arasında yer alır.
import random
sayı = random.random()
print(sayı)
Çıktı:
['sarı', 'sarı'] # Çıktı her seferinde farklı olabilir, sarı rengi daha fazla seçilir
8. random.seed(a=None)
Bu fonksiyon, rastgele sayılar üretirken başlangıç noktasını belirler. Aynı seed değeri verildiğinde, aynı rastgele sayılar tekrar elde edilir. Bu, rastgele işlemlerin test edilmesi ve tekrarlanabilirliği için faydalıdır.
import random
random.seed(10)
print(random.randint(1, 100)) # 74
random.seed(10)
print(random.randint(1, 100)) # 74, aynı çıktı tekrar elde edilir
9. random.triangular(low, high, mode)
Bu fonksiyon, verilen düşük, yüksek ve mod değerlerine göre üçgen dağılımına dayalı rastgele bir sayı üretir. Üçgen dağılımı, belirli bir değerin (mod) daha sık seçilmesini sağlar.
import random
sayı = random.triangular(1, 10, 5)
print(sayı)
Çıktı:
4.783 # Çıktı her seferinde farklı olabilir, 5'e yakın sayılar daha olasılıklıdır
Özet
Python’da random
kütüphanesi, rastgele sayılar üretmek, seçimler yapmak, listeleri karıştırmak gibi işlemler için oldukça kullanışlıdır. Bu kütüphane, şans oyunları, simülasyonlar, test verisi üretimi gibi birçok alanda yaygın olarak kullanılır. random
modülündeki fonksiyonlar sayesinde, rastgele sayılar ve seçimler yapmak, programlarınızı daha dinamik ve esnek hale getirebilirsiniz.